Eurocities 2023

Eurocities fietsreis van Avignon naar San Sebastian (2023)

Video van de start vanuit Avignon.

Onze reis begint op 1 september met het ophalen van de vrachtauto in Zaandam en vervolgens rijden we naar Uitgeest om de bagage en de fietsen op te halen. Om 18 uur zijn alle fietsen en de bagage ingeladen. Thuis zetten we onze eigen fietsen en bagage erin en zijn klaar voor vertrek.

Za 2 september Purmerend – Langres, 680 km
Om half 9 rijden we weg voor het eerste deel van onze reis naar Avignon. De vrachtauto is 3,45 meter hoog en daar moeten we wel rekening mee houden bij viaducten. De TomTom stuurt ons door Luik en daar zijn de viaducten 3,50 m hoog. Voor de zekerheid gaan we niet door de viaducten, maar er omheen.
Behalve een file bij Metz verloopt de rit verder goed. Om 17 uur zijn we bij het Ibis hotel in Langres. Voor het hotel is een ruime parkeerplaats en we kunnen de auto gemakkelijk kwijt.
Langres is een leuk oud plaatsje. Na de lange rit is het fijn om even de benen te strekken.

Zo 3 september Langres – Avignon, 480 km
We zijn al vroeg wakker en zitten om 8 uur in de auto voor het tweede deel naar Avignon. Het is niet druk op de weg en tot Lyon gaat het voorspoedig. Het enig oponthoud zijn de tolpoorten. Na Lyon wordt het drukker op de weg. Om 14 uur zijn we bij het hotel in Avignon. De auto kan op de parkeerplaats achter het hotel worden geparkeerd.
Het is warm in Avignon. We halen alle fietsen en bagage uit de auto zodat iedereen straks meteen zijn bagage kan pakken als ze bij het hotel aankomen.
Om half 4 zijn we klaar en nadat we ons hebben opgefrist gaan we Avignon verkennen. We zitten vlak bij het centrum. We lopen door leuke kleine straatjes en komen uit bij het Palais des Papes, het grootste gotische paleis ter wereld. Daarna lopen we naar de brug van Avignon, bekend uit het liedje “Sur le Pont d’Avignon”. Van de 19 oorspronkelijke bogen staan er nu nog 4 bogen.
De groep arriveert om half 8 en daarna gaan we diner in het centrum.

Ma 4 september Avignon – Arles, 52 km
Iedereen is al vroeg aan het ontbijt. De fietsen worden in orde gemaakt en om 10 uur zijn we klaar voor vertrek.
We fietsen door het centrum van Avignon langs het Palais des Papes en de brug van Avignon de stad uit. Langzaam valt de groep uiteen in kleinere groepjes fietsers.
In Aramon staat Ad klaar met de koffie en thee.
Na de pauze fietsen we verder richting Tarascon. We rijden meestal over het fietspad.
In Tarascon pauzeren we even op een terrasje, maar dat is geen succes. De ‘chef’ kan de drukte niet aan en schiet uit zijn slof tegen de gasten. Gauw wegwezen hier.
Na Tarascon volgen we een gloednieuw fietspad langs de Rhone naar Arles. Ad wacht ons al op bij hotel Mireille. Het is erg warm dus we nemen eerst een frisse duik in het zwembad.
Arles is bekend van de schilderijen van Vincent van Gogh, maar heeft ook een mooi Romeins amfitheater. In de eerste eeuwen werd het gebruikt voor wagenrennen en gevechten. In latere tijden zijn er huizen binnen in de arena gebouwd en was het een stad binnen de arena. Bij de restauratie zijn alle huizen afgebroken.

Di 5 september Arles – Montpellier, 85 km
We fietsen via de Camarque naar de volledig ommuurde stad Aiques-Mortes. Ondanks dat het al september is zijn er veel toeristen. Parkeren is niet mogelijk, dus Ad rijdt door naar het hotel in Montpellier. Wij fietsen via het havenplaatsje Le Grau-du-Roi naar La-Grand-Motte. Daar zijn veel futuristische bouwwerken van de architect Jean Balladur te vinden. De route is soms wat lastig te volgen en het fietspad vraagt ook de nodige aandacht waardoor we minder oog hebben voor de bijzondere architectuur. Dat is best jammer.
We volgen de weg langs de kust naar Montpellier om uiteindelijk bij hotel Kyriad aan te komen.
Na een lekkere douche gaan we de omgeving van het hotel verkennen en koffiedrinken. We zitten in de wijk Antigone. Een moderne wijk gebouwd in de jaren 80 op het voormalige militaire terrein.
We dineren in het oude gedeelte van de stad.

Wo 6 september Montpellier – Sète, 41 km
We beginnen de dag met een stadswandeling door Montpellier. De gids weet ons heel veel te vertellen en laat ook mooie en bijzondere gebouwen zien. Via de wijk Antigone gaan we naar Place du Comedie en de Arc de Triompf. Ook bezoeken we de Mikvé, een Joods ritueel badhuis dat met grondwater wordt gevoed.
Na de rondleiding stappen we op de fiets naar het havenstadje Sète. Via een mooie route langs het water waar we flamingo’s zien staan komen we aan bij Grand Hotel Sète. Ad heeft een mooie parkeerplaats voor de deur van het hotel. Het hotel ziet er van binnen mooi uit. Een grote patio met balustrades waaraan de kamers liggen.
Het diner is in het hotel en is helaas niet echt ‘Grand’ te noemen. Het hotel heeft het menu bepaald: Vooraf iets met inktvis en het hoofdgerecht is kabeljauw in vissaus. Ad houdt niet van vis en krijgt gebakken kipfilet. Na de kabeljauw volgt het dessert. Geen groente en ook pasta of zo.

Do 7 september Sète – Narbonne, 79 km
Het is nog steeds erg warm dus we vertrekken om ongeveer 8 uur. Via een mooi fietspad gaan we naar Agde, een van de oudste plaatsjes van Frankrijk. Koffiestop bij de bakkerij waar we brood kunnen halen voor de lunchstop in Serignan.
Na Agde gaat de route door het Franse platteland naar Narbonne.
Achter het hotel is een mooie parkeerplaats alleen is de auto 5 cm te hoog voor de poort! Na het uitladen van de bagage gaan we op zoek naar een parkeerplaats. Bij toeval komt er een parkeerplek vrij bij een restaurantje waar we wat drinken. Snel de auto ophalen.
Na een lekkere douche gaan we Narbonne verkennen. We zitten vlak bij het oude centrum.
’s Avonds dineren we in het oude centrum. Het eten is echt heel erg goed.

Vr 8 september Narbonne – Carcassonne, 63 km
Vandaag een lekkere fietsdag door het Franse platteland met uitgestrekte wijngaarden. Ad staat vlak bij Argens-Minervois klaar met de koffie. Wij rijden vanaf daar een stukje langs het Canal du Midi.
Op km 51 zijn we in Badens voor de lunch.
Het oude deel van Carcassonne ligt op een heuvel en is van uit de verte goed te zien. Carcassonne is een ommuurde middeleeuwse vestingstad met 52 torens, een kasteel en een basiliek. En vooral heel toeristisch. Overal zijn terrasjes, eettentjes en souvenirshops.
’s Avonds eten we in de ommuurde stad in een leuk restaurantje. We eten Cassoulet, een klassiek gerecht in Carcassonne. Het is een stoofschotel met bonen, vlees en worst. Het smaakt prima.

Za 9 september Carcassonne – Port Lauragais, 79 km
 Vanuit Carcassonne fietsen we door de heuvels naar de het plaatsje Saissac dat op een heuvel ligt. Het is een pittige klim maar iedereen komt boven. Ad staat te wachten bij de supermarkt want we konden geen heet water regelen bij het hotel. De supermarkt heeft wel koffie. Ad heeft inmiddels een berichtje gekregen dat iemand zijn sleutel niet heeft ingeleverd! Als iedereen langs is geweest voor de pauze gaat Ad terug naar het hotel in Carcassonne.
Na Saissac dalen we af naar Castelnaudary. Even buiten Catelnaudary houden we lunchpauze langs de kant van de weg. Het is dan nog maar 15 km tot het hotel bij Port Lauragais.
Het hotel ligt in een recreatiegebied maar er is weinig te doen. Dus alle tijd voor een wasje en een beetje uitrusten.

Zo 10 september Port Lauragais – Toulouse, 47 km
Vandaag een korte en makkelijke dag. De route volgt het Canal du Midi tot Toulouse. Na 25 km zijn we in Montisgard waar Ad klaar staat met de auto met thee en koffie.
Om 11:30 uur zijn we al in het hotel. Ad kan niet in de parkeergarage parkeren en zoekt na het uitladen ergens in Toulouse een parkeerplek en komt op de fiets terug.
’s Middags om half 2 hebben we een rondrit door Toulouse. De gids weet veel over de stad te vertellen en het is een leuke rit. Om half 5 zijn we terug en kunnen we eindelijk een douche nemen. Daarna nog even een beetje de omgeving van het hotel verkend.

Ma 11 september Toulouse – Auch, 88 km
Ad stapt om 8 uur op de fiets om de auto op te halen, die verderop in Toulouse geparkeerd staat. Om 9 uur is alle bagage ingeladen en stappen we op de fiets.
We rijden vanuit Toulouse eerst naar de Airbusfabriek en het museum Aeroscopia. Daarna fietsen we via een ventweg richting Levignac. De weg is niet zo goed, erg hobbelig en veel gaten.
Ad staat iets voor Levignac met de auto. Helaas geen koffie dus na een korte pauze drinken we die bij een restaurantje in Levignac.
De rest van de route gaat door heuvelig landbouwgebied. De weg is gelukkig gewoon asfalt.
Op km 51 Gimont staat Ad bij de supermarkt en kunnen we eten en drinken halen.
Na de lunch is het nog maar 37 km tot het hotel.
Het is nog steeds erg warm en veel meer dan een korte wandeling in de buurt van het hotel en een ijsje komen we vandaag niet.
Het diner is in het hotel.
Er is regen voorspeld. Om 23 uur begint het hard te waaien en te regenen.

Di 12 september Auch – Lourdes, 105 km
Ik ben vannacht ziek geworden en stap vandaag niet op de fiets. Bij het ontbijt blijken meer fietsers niet fit te zijn, maar zij gaan wel fietsen.
Het is vandaag een lange en heuvelachtige route. Na de regen van vannacht is het gelukkig iets minder warm vandaag.
Op 25 km vinden we een mooie pauzeplek. Genoeg ruimte en schaduw.
Onze volgende stop is op 59 km in Villecomtal-Sur-Arros. Daar is bij de parkeerplaats een kleine supermarkt en gelegenheid om te picknicken.
Na de lunch rijden we verder naar de volgende pauzeplek, maar een deel van de groep is al verder dus besluiten we door te rijden naar Lourdes. Het hotel ligt middenin Lourdes en het kost enige moeite om er te komen. De Tomtom stuurt ons telkens eenrichtingsstraatjes in die wij niet in mogen. We komen ongeveer gelijk aan met de eerste groep fietsers. Gelukkig kunnen we om de hoek bij het hotel parkeren.
We gaan en stukje lopen en koffiedrinken. Inmiddels is het heel hard gaan regenen. We rennen terug naar het hotel. Verder rustige middag.
’s Avonds eten we in het hotel. Groentesoep en rijst met visstick en ijs toe. Weinig culinair, maar dat was te verwachten.

Wo 13 september Lourdes – Pau, 47 km
Ik voel mij iets beter en ga vandaag weer fietsen. Het is een korte en makkelijke route dus dat moet lukken.
We rijden eerst naar het Sanctuaire Notre-Dame de Lourdes. Een aantal fietsers gaan de basiliek bezoeken, de andere fietsers passen op de fietsen.
Het is na de regen van gisteren een stuk koeler en dat is wel prettig. Het is een rustige route met af en toe een dorpje. Na 25 km staat Ad klaar met koffie en koek.
Het is nu nog maar 15 km tot Pau. Het is een mooie stad met monumentale gebouwen.
Het hotel ligt 7 km buiten Pau in Lescar. Behalve winkels en hotels is er verder niets te doen. Er is wel een mooi zwembad.
Ik ben net bij het hotel als Ad eraan komt met de auto.  Er is ruimte genoeg om te parkeren.
We lunchen bij een Vietnamees restaurantje. Lekkere afwisseling.
Bij het hotel blijken al meer fietsers te zijn gearriveerd en gezamenlijk laden we de bagage uit.
Aan het einde van de middag halen we bananen voor de volgende dag. En ik vul de waterkannen met heet water uit de waterkoker. Dat is makkelijker dan elke keer bij het hotel vragen.

Do 14 september Pau – Bayonne, 110 km
Vandaag dalen we af naar de zee, maar er zit bij Lagor een pittig klimmetje in. Ad staat haverwege de klim met koffie en koek en er is een bakker die belegde broodjes verkoopt. Handig voor de lunch.
De route gaat verder over rustige wegen. We fietsen lange tijd tussen kiwiboomgaarden. De kiwi’s zijn hier een stuk groter dan die wij in de winkel in Nederland kopen.
De lunch is op 50 km in Berenx bij de kerk.
Daarna vervolgen we onze weg naar Peyrehorade voor de laatste pauzestop op deze dag. Na Peyrehorade volgen we de rivier naar Bayonne. Om 15 uur zijn we bij het hotel.
Bayonne ziet er weer heel anders uit dan de andere steden. Leuke straatjes en een mooie kerk.
Morgen de laatste fietsdag naar San Sebastian.

Vr 15 september Bayonne – San Sebastian, 68 km
Vandaag hebben we de keuze voor een korte route of een langere route over de Jaizkibel, een bekende klim in de Vuelta. De meeste fietsers besluiten de korte route te nemen en de klim over te slaan.
Volgens de beschrijving volgen we de fietsroute Eurovelo 1, maar ik vraag mij af of de route ook door een fietser is aangelegd. Er zitten steil afdalingen en klimmetjes in. Niet echt geschikt om te fietsen. Over de 30 kilometer tot de pauze doen we 2 uur.
Na de pauze wordt de weg beter en gaat het wat sneller tot San Sebastian. Er zijn fietspaden maar die wisselen nogal eens van kant van de weg waardoor je telkens moet oversteken. Vanuit het centrum moeten we nog even een stukje klimmen naar het hotel.
Het is een heel modern hotel met hippe kamers, maar het ligt in een buitenwijk en er is niets te doen.
We dineren in het hotel. Dat is niet de beste maaltijd van de vakantie. Spaghetti met gehakt maar zonder saus en gebakken kipfilet met gebakken aardappelen. Vooral het toetje slaat alles. Bakjes yoghurt die je normaal bij het ontbijt krijgt.

Za 16 september San Sebastian
Voor ons is het de laatste dag van de vakantie. Na de rondrit door San Sebastian laden we alle fietsen in en vertrekken naar huis.
Voor de rondrit levert iedereen zijn bagage in zodat wij die vast kunnen inladen. Een aantal fietsers gaan niet mee met de rondrit dus die fietsen kunnen ook al in de auto worden gezet.
Ik ga nog even eten voor onderweg halen bij de supermarkt.
Om half twee is alles in de auto geladen en gaan we op weg naar huis.